'Good morning' met een lach - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Nena Braber - WaarBenJij.nu 'Good morning' met een lach - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Nena Braber - WaarBenJij.nu

'Good morning' met een lach

Door: Nena Braber

Blijf op de hoogte en volg Nena

26 Februari 2014 | Sri Lanka, Weligama

Lieve allemaal,

Op dit moment zit ik in mijn kamer met een lekker briesje van de ventilator en een muziekje uit te blussen van een dagje stage. Als laatste heb ik dan ook de aerobics les gegeven aan een groep jongens, waar ik nog van zit te zweten (ik laat me natuurlijk niet kennen bij die kracht oefeningen).
Iedere woensdag (en maandag en vrijdag) begin ik mijn dag met een rondje hardlopen. Om 05:50 gaat de wekker, trek ik mijn hardloopoutfit aan en ga ik samen met mijn buurman van 2 deuren verder een lekker rondje hardlopen. Hard gaan we niet met deze temperatuur, want het is echt al warm dan, maar het is echt heeerlijk! Onderweg komen we heel veel mensen tegen, die allemaal 'Good morning' zeggen met een big smile. Hier word je spontaan vrolijk van, dus is zeker een goed begin van de dag! Vervolgens spring ik onder de douche en kan de stage weer beginnen. Iedere woensdag komen er twee zusjes van buitenaf naar Hellabeem om hier fysiotherapie en PMT te krijgen. Deze zusjes zijn 13 en 20 jaar oud, maar zijn verstandelijk gehandicapt (1,5 jaar) en ook lichamelijk gehandicapt. De namen van de zusjes weet ik nog steeds niet, maar dat komt omdat wij ze altijd Nangi noemen. Dit betekent klein zusje, zij noemen ons dan ook Aka wat grote zus betekent. Ik ben meestal met het jongste zusje, waar ik iedere keer weer helemaal van opbloei. Het contact met haar vind ik zo mooi; zij praat Signalees, ik praat Nederlands, maar we hebben echt een gesprek. Met geluidjes, dansen, lopen, zwemmen, tekenen, bouwen, bal spelen, hebben we altijd een hele leuke ochtend. Meestal doen we nog wat activiteiten met 2 jongens, totdat we weer mogen lunchen. Dit is altijd een feest op woensdag, want het is dan PASTADAG!! En over het eten gesproken.. Jaaaa ik probeer beetje bij beetje Sri Lankaans te eten. Het pittige vind ik nog steeds niet geweldig, maar ik begin er steeds meer aan te wennen. Vanmorgen hadden we milkrice met een beetje honing, wat ook echt Sri Lankaans is. Dit wordt alleen gegeten bij speciale gelegenheden, zoals vandaag bij een verjaardag van één van de jongens. Het is altijd even wennen in de ochtend rijst te eten, maar vandaag vond ik het best lekker!
Dat was een klein stukje over de stage van vandaag.. Nu iets over de afgelopen weekenden.

Alweer 2 weekenden geleden, hebben we eigenlijk niet heel veel gedaan. Ik heb mijn kamer gesopt, wat huiswerk gemaakt en natuurlijk buiten Hellabeem gegeten. Afgelopen weekend daarentegen zijn we naar Embilipitiya afgereisd, waarna we het Uda Walawe National Park hebben bezocht. We hadden een overnachting geboekt in Embilipitiya, waar we zaterdagochtend om 05:30 zijn vertrokken naar Uda Walawe. Ik hoopte natuurlijk op zo'n enorme jeep en ja hoor die hadden we! Met nog 2 anderen en onze take away ontbijtjes hebben wij plaats genomen in de jeep. Het was 20 minuutjes rijden naar Uda Walawe, wat nog best fris was in een open jeep zo vroeg in de morgen. Nadat we de entree tickets gekocht hadden en de gids ook bij ons was ingestapt, reden we het park in. Al snel zagen we een olifant van ver komen aansjorren, wat een grappig beeld is dat. Het was een mannetje en was helemaal alleen. Hij kwam de weg even oversteken, waarbij hij voor onze jeep even stil bleef staan voor het fotomoment en weer verder sjokte. Verder hebben we in het park nog meer olifanten gezien, bambihertjes, pauwen, vogels, buffalos. Het was echt de moeite waard in ieder geval! Na het national park zijn we ook nog naar het revalidatiecentrum voor olifanten geweest wat een aantal kilometer verderop was. We kwamen hier precies op tijd aan, want de olifanten werden gevoerd. Dit was een erg grappig gezicht, veel kleine olifantjes en zelfs een olifant met een prothese. Een erg geslaagd weekend!

Morgen is alweer de laatste stagedag van mijn 5e week stage hier. Nog 6 weken tot onze reis naar de Malediven en nog 7 weken tot de geweldige reis met de Brabo's!! Want jaaaa mijn ouders en zusje komen en daar heb ik heeeeel veel zin in!!

Niet te vergeten: aankomend weekend ga ik mijn eerste golfsurfles beleven.. ik ben benieuwd!

Tot snel weer!

Liefs Nena

  • 26 Februari 2014 - 13:46

    Dodi:

    Lieve Nena,

    Leuk om te lezen dat je het leuk hebt daar!

    Geniet ervan!

  • 26 Februari 2014 - 13:48

    Marleen:

    Hee Lieverdje,

    Wat fijn om zo mooi verhaal van jou te lezen!
    Ik heb nu vakantie en ben druk bezig met school dus ben eigenlijk nog niet aan het genieten van mijn vakantie. Maar zo mooi verhaal over jou super gave avonturen is dan meer dan welkom!!

    Als ik dit alles ook lees krijg ik misschien toch wel een beetje spijt dat ik zelf toch niet voor stage naar het buitenland ga. Misschien je toch maar even opzoeken dan, zit ik te denken maar helaas gaat dat ook niet lukken. Wel fijn dat jullie pap en mam en natuurlijk Donna langs komen!!

    Geniet er nog van want voor je het weet is het alweer voorbij!!
    En goed opletten hoe je moet golfsurfen, kun je het mij daarna leren ;)

    Dikke kus

  • 26 Februari 2014 - 13:49

    Rosa:

    Lief zusje, wat een prachtig verhaal weer! Ik maak het helemaal met je mee. En wat super bijzonder wat je schrijft over je Nangi, zo zie je maar dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt welke taal je spreekt, dat je een hele mooie band met iemand kunt opbouwen!
    En wat fijn dat je een beetje gewend raakt aan het pittige eten;) Gelukkig is er ook een pastadag, heb je iedere week iets om naar uit te kijken ;).
    De tijd vliegt voorbij zo te lezen, dat is een goed teken! En jaaa, wat leuk he, dat de Brabo's komen, ik vind het geweldig voor jullie, hoor! Stuur me maar veel foto's en geluidsfragmenten, dan kan ik een beetje meereizen hier in Wenen:)
    Ik ga trouwens volgende week naar een Nederlandse avond, ja ja, want daar kan je bitterballen en broodjes kroket eten! Mis je dat niet soms?

    Veel plezier met golfsurfen van het weekend!

    Liefs en dikke kussen (ook van Andi)

  • 26 Februari 2014 - 13:50

    Marjan Mourik:

    Lieve Nena,

    Wat een mooi en positief verhaal weer. We horen natuurlijk ook over je van mama op het werk. We hebben de ontwikkeling van de mogelijk reis naar jou toe op de voet gevolgd, Kreeg papa vrij en kon donna mee? En ja hoor gelukt. Je moeder wil o.a. op een olifant zitten en een kleintje wassen. Kijk zo heeft iedereen zijn dromen. Maar liever nog wil ze jou zien. Ze is super trots! En gelijk heeft ze. Alle rede voor.
    Tijd vliegt he? Voor je het weet..... Geniet er dus nog van. Goed dat je zoveel sport hoor. Knap elke ochtend lopen.
    Tot het volgende verhaal maar weer. Kijk er naar uit.
    Kus

    Marjan

  • 26 Februari 2014 - 16:41

    Strijkies:

    Lieve Nena,
    Wat een fijn verhaal weer. Komen we tenminste iets van Sri Lanka te weten. Wij hier zijn aan het afkicken van de Olympische Spelen. Dat waren 2 geweldige weken met 24 medailles. We hebben vierkante ogen gekregen van het kijken. Het was super leuk. Mooie vooruitzichten voor jou dat de familie komt. Leuk hè. Nou ga heerlijk het weekend van golfsurfen genieten.
    Liefs en kus John en Marijke

  • 26 Februari 2014 - 20:32

    Donna:

    Lieve Aka :)

    Wat een geweldig verhaal weer! En superleuk om te lezen over die meisjes en hoe goed het op de stage gaat! Ik heb ook zoveel respect dat jij die ochtenden je wekker zet en vroeg opstaat om te gaan rennen! Ik ben apetrots op je!
    Door die leuke verhalen van je kan ik niet wachten totdat ik met het oude volk kom, we maken er een groot feest van!!

    Ik kijk uit naar je nieuwe verhaal moppie,

    Dikke kus je zusje

  • 26 Februari 2014 - 20:48

    De Mama:

    Ha liefje,

    We kunnen haast niet wachten hoor om naar je toe te komen! Het duurt ook echt niet heel lang meer, 7 weken voorpret is ook al genieten.!!
    Wat een mooi verhaal weer , ik hoor natuurlijk al veel van je , maar lees toch altijd weer nieuwe dingen zooo leuk!
    Sraks ga ik even de afspraak maken voor de vaccinaties , bij de travelklinniek, zijn er niet zoveel asl jij moest!
    Donna hoeft er zelfs maar 1 , waar ze erg blij om is!
    Keep up the good spirit, meisje!! We beleven het allemaal met je mee!!

    Heel veel liefs en dikke kussen!

  • 27 Februari 2014 - 15:04

    Anja:

    Hi Nena,

    Wat heerlijk om te lezen dat jij het zo goed naar je zin hebt. Dat wordt in juni nog afkicken.
    Ik kijk uit naar je volgende reisverslag.

    Geniet ervan en veel liefs van ome Hans en tante Anja

  • 27 Februari 2014 - 18:16

    Eef:

    Hee lieve neen, wat super fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Je beleeft geloof ik de meest leuke stage die je je maar kunt bedenken en daarnaast al die andere avonturen die je meemaakt. Heb ontzettend veel plezier en geniet van alle momenten :). Enne, als je t weekend geen wetsuit aankrijgt.. trek een strakke bikini aan ;) Have fun! Dikke knuffel van mij

  • 27 Februari 2014 - 22:37

    Ria En Jolanda:

    Lieve Nena

    Wat heerlijk lijkt me dit allemaal ( behalve om die tijd het hardlopen haha) dat is wel erg vroeg zeg.
    Je bent wel super actief hoor.
    En wat gaat de tijd toch snel he. super hoor dat je ouders en zus ook komen.
    helemaal geweldig voor je dat je al het moois kunt delen met ze. dat is beter dan alleen verhalen vertellen en foto's laten zien toch!
    Nou lieve Nena geniet lekker verder van deze mooie tijd.
    liefs en dikke kus van ons
    Ria en Jolanda
    xx

  • 28 Februari 2014 - 21:01

    Ingrid Bliek:

    Lieve Nena,
    Geweldig, wat een leuke tijd heb jij in Sri Lanka. Lees met plezier je verhalen,je schrijft leuk. Stuur je moeder weer leuke foto's met app dan kan ik maandag weer meegenieten :-)
    Fijne weekend.
    Lieve groetjes,
    Ingrid

  • 02 Maart 2014 - 11:33

    Opa R:

    Lieve Nena,

    Ik heb aandachtig jouw laatste reisverslagen gelezen. In willekeurige volgorde, zonder de pretentie volledig te zijn, worden volgende indrukken bij mij gewekt: grenzeloos enthousiasme en betrokkenheid, enorme blijdschap en tevredenheid, groot aanpassing- en inlevingsvermogen. Jouw omgang met inheemse gehandicapten vertalen zich in warme gevoelens, die door mijn aderen stromen.

    Jij weet jouw vrije tijd ook goed in te vullen. Actief met sport in de vroege morgen en relaxte uitstapjes in de natuur. Er valt veel te genieten, en je maakt er dankbaar gebruik van. Die (levens)ervaringen neemt men niet meer van je af. Ze zullen als (mooie) herinneringen aan jou beklijven.

    Met de inheemse ingrediënten is het nog wel even wennen. Heeft de "kip-tandori" al gesmaakt, en ... na afloop zonder de (voor opa) extra stoelgangen? Inmiddels zullen er wel producten uit Nederland zijn overgevlogen: de pindakaas, de hagelslag, etc. Nog iets nodig, vertel het mij!

    Ik vernam van het "oud volk" (uitlating van kleine duikeend, Donna) dat zij met hun jongste telg ergens in april geboekt hadden voor een bezoek aan jouw thuisbasis. Fantastisch. Het duurt nog een week of 7, maar ik ben er zeker van dat het een geweldige ontmoeting en verblijf voor allen wordt. Zelf ga jij samen met jouw mede-stageaire nog naar de "Maladiven?". Mocht jij nog extra begeleiding of kruier nodig hebben; ik heb alle tijd en stel me vrijwillig ter beschikking. Ik neem aan dat jij over dat paradijs aldaar ook een verslag maakt en publiceert.

    Het begrip "oud volk" van Donna zit me niet lekker. Ik ben wel erg nieuwsgierig naar haar kwalificatie over grootouders. Zou "levende mummies" passen? Zij zal zich wel een keer uitspreken over dat fenomeen. Eerlijk is eerlijk; in Alphen a/d Rijn mocht ik haar een prominente rol zien vervullen bij de dansvoorstelling "Loud". Ik had wel eens fragmenten van (street) dance op TV gezien. Ik vond er toen niets aan. Door Donna ben ik er anders naar gaan kijken. Ik zie meer het als een uitputtingsslag. Ik heb er nog even over nagedacht , maar ik ga voor de ballroom, dan kan ik ook nog een beetje meedoen.

    Nena, ik ben ontzettend trots op jouw doorzettingsvermogen en kijk met verlangen uit naar het volgende verslag. Ik wens jou (en mede stageaire) nog een fijne tijd.

    Ik hou van je. Dikke kus. "Mummie" Opa R.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nena

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 8045

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 24 Juni 2014

Stage Sri Lanka

Landen bezocht: