Dames BRABO en Sri LanKEES - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Nena Braber - WaarBenJij.nu Dames BRABO en Sri LanKEES - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Nena Braber - WaarBenJij.nu

Dames BRABO en Sri LanKEES

Door: Nena Braber

Blijf op de hoogte en volg Nena

13 Mei 2014 | Sri Lanka, Weligama

Lieve allemaal,
Joehoe hier ben ik weer met een blogje, dit keer over de 4 weken vakantie tot nu toe! En er is heel veel gebeurd.. dus bereid je voor!

Om te beginnen waar ik vorige keer geëindigd was, de Malediven. Wat was dit een heerlijk weekje, echt een paradijs en echt even relaxen! Zeker voor herhaling vatbaar :)

Dat relaxen had ik wel nodig, gezien de week die eraan zat te komen. Als een echte backpacker met de bus, trein, tuktuk en taxi door een deel van Sri Lanka gereisd samen met Fréderique. We begonnen met de trein van Colombo naar Kandy, wat zoals gewoonlijk een overvolle treinrit was, maar wel heel erg mooi. We gingen namelijk dwars door bergen, vlak langs de afgrond.. best een beetje eng! Maar we zijn veilig aangekomen in Kandy, waar we meteen een treinticket wilde boeken voor de volgende dag naar Ella. Helaas was deze helemaal volgeboekt en hadden we ervoor kunnen kiezen om een 6 uur durende treinrit staand te kunnen doorbrengen, dacht ik dus even niet. Gelukkig kwam er daar uit het niets een Argentijns stel op ons afgelopen, wat met hetzelfde probleem zat. Zij hadden en taxi aangeboden gekregen voor 4 personen en een redelijke prijs, maar wij zouden de locals niet zijn als we het natuurlijk voor wat minder probeerden. Helaas.. niet gelukt. Maar we hebben wel de volgende dag een mooie taxirit, door de bergen (misselijk), met tussenstops bij een waterval, theeplantage en Indisch restaurant.
Na een nachtje slapen in Ella, zijn we op tijd opgestaan om Ella rock te beklimmen. Dit moest zelf te vinden zijn en was niet heel ver en zwaar. Hmmm dat was voor ons een ander verhaal.. wij zijn nooit bij Ella rock aangekomen en zijn eerder teruggekeerd, wat ook wel nodig was, omdat we dachten dat we er al voorbij waren (?). Er kwam namelijk een nogal grijze wolk aan, die heel ons zicht wegnam en waardoor wij als een gek naar beneden zijn gerend. Beneden aangekomen, moesten we nog een stuk over het treinspoor lopen waarbij we langs een treinstationnetje kwamen. Het begon zo te gieten en te onweren, dat we maar de trein terug hebben gepakt om onze spullen op te halen. Vervolgens hebben we die avond de trein naar Nuwara Eliya gepakt in het donker, waardoor er van de mooiste treinreis van Sri Lanka niet veel te zien was!
Hier hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan, behalve dan een nacht geslapen en de volgende dag met de trein naar Hatton gereisd, waar de Adams peak is. Dit is een enorm hoge berg met zo'n 5200 trappen. We zijn om 01:30 s'nachts opgestaan, om deze te gaan bewandelen. Op mijn eigen tempo alles stap voor stap gedaan en dat ging me best goed af. Op een gegeven moment, na zo'n 2 uur trappen lopen, zakte de moed me een beetje in de schoenen en heb ik de trappen in stapjes van 10 gedaan. Wat een mentaal iets was dit, maar uiteindelijk om 05:00 uur zijn we boven op de top aangekomen. Kletsnat van het zweet, in de kou boven op de Adams peak, gewacht op de zonsopgang. Wauw, dat was heel mooi.. boven het wolkendek! En nu kwam het zwaarste nog, de terugweg. Met knikkende knieën (het is echt waar) weer de 5200 trappen af, op weg naar een heerlijk ontbijt en een lekker bed!
De volgende dag zijn we met de bus van Hatton naar Colombo gegaan, eeeeeeiiiindelijk papa, mama en Donna van het vliegveld halen!!
Midden in de nacht opgestaan om met de taxi naar het vliegveld te gaan en daar ze op te wachten. Wat had ik hier lang naar uitgekeken en wat was het zooooooo fijn om weer geknuffeld te worden en ze weer te zien! Nu gingen we beginnen aan onze trip, de brabo reis! Waarbij we 1 brabo heel erg gemist hebben, maar gelukkig was ze er toch een beetje bij; vermomd als olifant, aap en natuurlijk op skype.

Onze reis begonnen we in Negombo, waar we verbleven in een villa met maar 3 kamers. Lekker relaxed, echt waar wij van houden. Hier hebben we dan ook heerlijk rustig aan gedaan; lekker eten, langs het strand gewandeld, en ik vooral genieten dat ik mijn eigen familietje even om me heen had! Op zondag ochtend zijn we opgehaald door Sameera en Dilan, waarmee we 5 dagen hebben rond getourd met een busje.
Eerst zijn we naar Anuradhapura gegaan, waar we veel verschillende tempels en dagoba's hebben gezien en de oudste boom ter wereld. En niet te vergeten.. veel gewacht op mama en Donna die weer aapjes zagen! Hier hebben we een nachtje overnacht in een hotel, waar ook weer heerlijk eten was en een heerlijk bed!
De volgende dag zijn we naar Habarane vertrokken, waar we op safari zijn gegaan. En zo kan je het wel noemen, haha! Met zijn zessen in de jeep, Sameera en Dilan ook mee. Eenmaal ons in de jeep hebben gesetteld, begint het te regenen. Maar dat mocht de pret niet drukken, want gelukkig kon het dak dicht en stopte het weer heel snel. Nu op zoek naar de olifanten, nou die hebben we gevonden hoor! Het was een kudde olifanten wat over probeerde te steken naar de rivier. Het was eigenlijk heel zielig, want er waren zoveel jeeps en ze konden maar niet oversteken. Ze werden dus iet wat agressief, om het zo maar te noemen. Wij waren gelukkig op afstand.. totdat de chauffeur bij één olifant dacht dat we wel wat dichterbij konden. Mama was al gaan zitten op het bankje, vond het toch wat spannend worden. Ik stond nog, maar voelde toch ook wat kriebels en hoopte dat de olifant niet onze kant op zou kijken. En ja hoor, natuurlijk deed ie dat wel en zette het op een drafje. Mama zat nu niet meer, maar was ondergedoken in de jeep, haha! Met buikpijn van het lachen, zijn we er verder helemaal goed vanaf gekomen.
Na een overnachting in Habarane zijn we naar de leeuwenrots in Sigiriya gereden. Ook dit was nog een aardige klim, maar was zeker wel te doen! Vervolgens zijn we door gereden naar de grot tempel in Dambulla, waarbij we ook hier wel een aantal trappen op moesten om er te komen. Sameera had het idee opgevat om onze slippers in de bus te laten, dat was handig. Heel de weg naar boven heb ik mensen gezien met slippers, heet dat die stenen waren! Maar wij hebben het wel zonder slippers gedaan..zou me een goed gevoel moeten geven! Na terug te hebben gelopen in de regen met onweer, zijn we doorgereden naar Kandy. Hier zijn we twee nachten gebleven.
De eerste dag hebben we de tempel of tooth bezocht, een spicy garden (HAHA) en de botanische tuin. En ja papa.. ik ga het toch echt vertellen over je crèmetjes. In de spicy garden kregen we een rondleiding en werd er verteld over alle verschillende natuurlijke producten die ze maakten, waarna we ook een massage kregen wat echt heerlijk was. Aan het einde kregen we boekjes met alle producten erin, welke we door gingen spreken en waarbij je kon aankruisen wat je allemaal wilde hebben. (goed om te weten: de prijs stond er niet bij) Wij lekker aan het kruisen, crème die je 3 keer opsmeert en je hebt geen beenhaar meer, crème voor de spierpijn, crème voor muggenbeten en ga zo maar door. Aangekomen in het winkeltje, werden alle producten in het mandje gegooid waar de prijs nu wel op de producten stond. Ik was eventjes mijn portemonnee halen, want wilde mijzelf op een muggenbeten crèmetje tracteren. Papa ging afrekenen, had zijn bril niet op en las dus 1 nulletje of 2 nulletjes te weinig. Bij het busje aangekomen heb ik even omgerekend voor hoeveel papa crèmetjes had gekocht; dat was €315,-!!!! En de grote grap was, hij had maar 5 crèmetjes! Gelukkig hebben we het allemaal om kunnen draaien en alles terug kunnen brengen, alleen de curry kruiden voor €2,- gekocht! Nu kunnen we er heel hard om lachen, maar toen!! Dus we hebben het nog vaak over papa en zijn crèmetjes voor €315,- ! haha
Aan het eind van de dag zijn we sari's gaan inkopen voor de bruiloft waar we de vrijdag daarop voor waren uitgenodigd. Samen met Sameera en onze mode bewuste Dilan, zijn we ze gaan uitzoeken. Dit is een doek van 6 meter en dat wordt op een bepaalde manier om je heen gewikkeld en dan heb je een hele mooie jurk.. ik weet nog steeds niet hoe het moet! Maar goed.. mama en ik hadden al meteen de mooiste te pakken. Donna is nog gehesen in een lollypop, paasei, maar uiteindelijk ook een hele mooie he zussie! Natuurlijk kon papa niet missen en hebben we voor hem een saron gekocht, een rok. Dit dragen mannen hier heel veel.
Onze laatste dag van de trip met Sameera en Dilan zijn we op een olifant gaan rijden en naar het olifantenweeshuis gegaan. Ik vond het best een beetje eng om op zo'n groot beest te zitten en ook wel een beetje zielig, maar het was een bijzondere ervaring. Het leukste vond ik natuurlijk om ze te wassen in de rivier, zo lief!! Ook het olifantenweeshuis was leuk om gezien te hebben, je kon de olifanten hier gewoon aaien. Waarbij ik ook nog door een slurf gegrepen ben, wat zit daar een kracht in zeg! Vervolgens zijn we de lange rit teruggereden naar Hellabeem, mijn thuis in Sri Lanka.

Op vrijdag was het zover, we mochten als echte locals in onze sari's gehesen worden. We zijn daarom ook naar het huis van Indika (de kok van hellabeem) gegaan, waar zijn vrouw ons heeft geholpen om de sari's aan te trekken. En dat heeft nog aardig wat tijd in beslag genomen, waardoor we in alle haast even snel op de bruiloft gedropt werden. De rest van diegene die ik kende, moest zich ook nog allemaal omkleden en kwam dus later. A fijn, wij werden aan een tafeltje gezet en kregen een lekker glaasje ranja. Na een lange tijd kwam ook de rest binnen en werden wij als speciale gasten samen met de staf van Hellabeem, twee verdiepingen omhoog gebracht. Hier kregen we bubbels en bier, haha! Niet te veel, want ik had geen idee hoe ik met deze sari naar het toilet moest! Hierna hebben we weer lekker rice and curry gelunched en natuurlijk gedanst tussen alle wilde Sri lankanen! Ooo wat was dat een leuke ervaring, ik hoop dat er nog een bruiloft komt en ik nog een keer mijn prinsessen sari aan mag (zo voelde ik me ja, een prinses.. eindelijk!)
De rest van onze dagen op Hellabeem heeft het veel geregend en heb ik de dames brabo en onze srilankees een aantal plaatsjes hier in de buurt laten zien. We zijn naar Galle (nederlandse fort), Unawatuna en Mirissa geweest. Gelukkig hebben we de laatste dag nog eventjes op het strand kunnen liggen en is Donna iets bruiner geworden :D!
En toen kwam het moment weer dat ik ze moest uitzwaaien, wat op dat moment eigenlijk best mee viel. Het duurt nu tenslotte niet meer zolang tot ik weer terug ben, maar toch moest ook de dagen daarna ook weer even wennen om mijn familietje niet meer om me heen te hebben! Het was echt een geweldig leuke reis, hebben heel veel gezien en heeeeeel veel gelachen!

Op dit moment zit ik op mijn mini veranda voor mijn kamertje op Hellabeem. Ik heb nog een krap weekje vakantie en dan beginnen de laatste 5 weken stage! Ik wil nog niet terugblikken, maar jeetje wat gaat de tijd toch enorm snel hier! Ook al heb ik hier de momentjes dat ik echt even terug naar huis wil en dat ik iedereen onwijs veel mis, de laatste 5 weken zal ik met volle teugen genieten! Want dit zal ik niet snel nog een keer meemaken!

Volgens mij een heel lang verhaal, kan ook niet anders na zoveel gedaan te hebben!

Heel veel liefs van mij!

  • 13 Mei 2014 - 15:20

    Strijkies:

    Lieve Nena, Wat een zalig verhaal over dem dames Brabo en Srilankees. Heerlijk. We kunnen ons voorstellen dat je hele fijne weken hebt gehad. Een mooie onderbreking. We hebben al reuze genoten van je foto's op FB. Hier begint het eindelijk weer iets warmer te worden. Het heeft gegoten en koud. Nog een heerlijk weekje en dan nog even weer aan je stage. Veel succes, liefs John en Marijke

  • 13 Mei 2014 - 18:47

    één Van De Dames Brabo:

    Oooo, zo heerlijk om weer terug te lezen, hoewel het nog allemaal goed in mijn geheugen geprent is en ik nog iedere dag terug mijmer. Het was echt fantastsich!!

    Wat hebben we toch genoten he en zoveel lol gehad! Het is ook zo,n prachtig land, net 1 grote botanische tuin!Inderdaad , 1 dame Brabo hebben we zeker gemist , mar die zorgde voor een heel erg leuke verrassing MET jouw medeweten!! Je hebt goed je mond kunnen houden en papa ook!!
    De laatste 5 weken zullen voorbij vliegen. Echt bewust genieten hoor, is en blijft heel bijzonder!!!

    Dikke kussies en veel knuffels,
    de Mama

  • 13 Mei 2014 - 21:27

    Anja&hans:

    fantastische reisverhalen, prinses Nena. We zien je graag nog een keer in die sari verschijnen, net als je vader in saron, natuurlijk. Wat SrilanKEES betreft: het blijft verrassend te lezen dat ie ook daar zijn spullen (lees: creme'tjes) het liefst GRATIS meeneemt. Vertrekt-ie uiteindelijk met een zakje kruiden van TWEE EURO!! Wat een heerlijke krent (lees: vent)! Lachen!
    Kusss,
    H@A

  • 27 Mei 2014 - 22:03

    Pim:

    Ha Nena,

    Eindelijk ff de tijd genomen om je relaas te lezen: klinkt te gek allemaal hoor, kan niet wachten om al je/jullie foto's en filmpjes te zien!!

    Liefs

    Pim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nena

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 8020

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 24 Juni 2014

Stage Sri Lanka

Landen bezocht: