De eerste week! - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Nena Braber - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Weligama, Sri Lanka van Nena Braber - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Door: Nena Braber

Blijf op de hoogte en volg Nena

28 Januari 2014 | Sri Lanka, Weligama

Lieve allemaal,

Er is alweer een week voorbij in Sri Lanka en ik raak steeds meer gewend. De eerste week zijn er al heel veel gevoelens voorbij gekomen; verdrietig, blij, bang, ontroerd, wanhopig, enz. Woensdagochtend zijn wij om 06:30 uur in Negombo aangekomen, waarna we hebben geslapen tot 12:00 uur. Met moeite zijn we ons bed uitgekomen en hebben we brak een 'ontbijtje' gegeten. Hierna hebben we een klein rondje gelopen op het strand en ook bij een klein vissersdorpje, waar veel mensen samen woonden in kleine hutjes. Doordat Frederique en ik erg werden aangestaard, durfden we nog niet verder het vissersdorpje in te lopen. Het was tenslotte onze eerste dag...
De volgende dag hadden we de taxi naar de kustplaats Unawatuna. Hier zijn we eind van de middag aangekomen, dus aangekomen in ons guesthouse hebben meteen onze bikini aangetrokken en nog even op het strand gelegen. Heeeerlijk was dat!! In Unawatune hebben we de rest van de dagen het acclimatiseren erg serieus genomen. Onze dag bestond uit 's ochtends ontbijten aan het strand, zonnen, lunchen aan het strand, zonnen en tenslotte ook nog dineren aan het strand. Het uiteten kost hier allemaal geen drol, dus dat is goed te doen en lekker ook! Er is zelfs meer keus dan alleen rice and curry.
Ook hebben we in Unawatuna ook al een tocht door de jungle gehad naar jungle beach. Dit was een strandje dat 'geheim' zou zijn voor toeristen.. Dat was helaas niet het geval, want het zat vol met toeristen. De tocht door de jungle vonden we het leukst, onze eerste aap gezien en andere enge insecten. Op de terugweg hebben we ook onze eerste kokosnoot gedronken. Ik maakte namelijk een foto van koeien in een mooie tuin, waarna er een jonge man op ons afkwam. Natuurlijk vroeg hij waar we vandaan kwamen en begon hierna meteen over alle Nederlandse sporters en politici, hij wist echt meer dan ik! Hij wilde ons graag zijn tuin laten zien, waar ik de foto van maakte, wat echt een paradijs was. Hij kon via zijn jungle tuin, met alleen maar palmbomen, naar de rotsen waarna je een heel mooie uitzicht met zonsondergang had over de oceaan. Hij vertelde dat hij kokosnootboer was dus wilde ons graag van zijn kokosnoot laten proeven, wat ik eerlijk gezegd niet zo lekker vond. Helaas waren we de foto vergeten, dus moeten we het nog een keertje drinken voor de foto! We zijn er goed vanaf gekomen, want we hebben de stukjes kokosnoot aan de apen mogen geven!
Zondag kwamen Michelle en Jeroen naar Unawatuna en namen ons mee naar Hellabeem. Hier lopen wij samen met hun nog een weekje stage, zodat zij ons wegwijs kunnen maken en dat is heel fijn! We hebben hier nu twee dagen stage gelopen en het is opnieuw weer even wennen. We hebben ontbijt om 07:45 uur en hebben dan brood, wat we ontdooien in het tosti apparaat. Nu hebben we het Nederlandse beleg van Jeroen en Michelle nog, maar straks hebben we eigenlijk alleen jam. Dus ik heb al een verzoek gedaan om een pakketje hagelslag op te sturen. Dan lopen we stage tot 13:00 uur. Er is hiervoor niet echt een vast schema, maar je kunt de jongens uit bepaalde lessen halen voor een half uurtje PMT bij ons. Hierna hebben we lunch, dan eten we warm. Gelukkig is er voor de Hollanders apart gekookt, want dat pittige eten van de jongens kan ik echt nog niet eten. Na de lunch hebben we even pauze om wat te relaxen en daarna gaan we weer aan de slag. Frederique en ik hebben gisteren een kennismakingsspelletje gedaan met de jongens en dat was best nog een beetje lastig. Vooral door de taalbarriere, maar het is uiteindelijk (met een beetje hulp van Jeroen en Michelle) gelukt en het was erg leuk! Rond 18:30 uur eten we nog een soepje en dan zit de dag er alweer op. Vaak skype ik dan nog even op onze kamer en kijk ik nog breaking bad.

Vanmiddag hadden de jongens een aantal optredens voorbereid voor de familie van Jan en Helene (oprichters van Hellabeem), zij zijn hier een tijdje geweest en vertrekken vanacht weer terug naar Nederland. Dit was heel erg leuk om te zien. Een aantal jongens hebben gezongen, andere weer gedanst en er was zelfs een goochelact. Het plezier was zo goed te zien en dat vond ik zo mooi. Het is echt één familie, waarbij ze elkaar allemaal helpen.

Ik denk dat ik hier een hele mooie tijd ga hebben en dat ik ook zeker heel veel ga leren!
Nu ga ik nog even skypen met mijn vriendje en dan is het avondeten alweer!

Tot snel!!

  • 28 Januari 2014 - 14:11

    Rosa:

    Lief zusje! Ja, wat fijn om een reisverslag van je te lezen! We whatsappen natuurlijk lekker veel, maar het is heel leuk om wat uitgebreider over je avonturen te lezen. Volgens mij ga je een heel bijzondere tijd tegemoet, alle begin is wennen en het is niet gek dat je emoties dan af en toe een loopje met je nemen.
    Maar je kan het, hoor! Klinkt ook heel mooi wat je schrijft over die jongens, ik denk ook dat zij heel dankbaar zijn dat jij en Frederique er zijn.
    En ben echt wel een klein beetje jaloers, als ik lees over apen en kokosnoten in de jungle! De enige aap die hier rond loopt is Andi;) Het sneeuwt hier nu ook, vast moeilijk voor te stellen in die hete zon, he?
    Veel succes en plezier deze week, hoop dat je je draai een beetje kunt gaan vinden op Hellabeem!
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Dikke zoenen

  • 28 Januari 2014 - 15:20

    Strijkies:

    Lieve Nena, Fijn om dit allemaal te lezen in een zeer regenachtig Nederland. Logisch dat je even moet acclimatiseren. Maar zo te lezen gaan jullie hier een mooie tijd meemaken. Liefs John en Marijke

  • 28 Januari 2014 - 15:42

    Anniek:

    Lieve Nena,

    Prachtig om dit te lezen. Het zal best wel wennen zijn daar! Maar ik lees dat je ook al veel mooie en leuke dingen ziet. Maak er een mooie tijd van en hou ons allemaal op de hoogte. Een fijne tijd daar!
    Liefs van Anniek

  • 28 Januari 2014 - 15:48

    Conny:

    Lieve Nena,
    Wat leuk om je verhaal te lezen. Tja die gevoelens , laat maar komen en hup weer laten gaan.
    Het zal een komen en gaan zijn van allerlei gevoelens maar hoe vervelend soms, heel logisch toch.
    Wat zal jij groeien met al deze ervaringen! Trots op jezelf zijn, zijn wij ook. Hier is het echt Hollands miezerig weertje. Dus ben wel jaloers op je haha behalve dat insecten gedoe dan. Bah. Verder heel veel plezier en kijken uit naar je volgende verhaal. Succes ook met foto's maken he!
    Dikke kus van ons Frankies en opa natuurlijk! Xxxxx

  • 28 Januari 2014 - 16:27

    Regina:

    Lieve Nena,
    Wat heb ik al genoten van je prachtige verhaal meissie jij hebt aan 1 boek niet genoeg
    om te schrijven. Wat heerlijk wij zitten hier in de kou en jij heerlijk in je bikini bruin te bakken
    JALOERS pfpfpfpf best wel. Ik begrijp ook dat je je vertrouwde mensen van thuis best zal misse
    Maar ook weet ik dat dit je gaat lukken en wat een prachtige ervaring zal je meenemen dat kan niemand
    ooit van je afpikken. Geniet ervan en ik blijf je volgen tot het einde van deze prachtige reis
    Heel veel liefs ENYOU en een dikke knuf van ons twee Jan en Regina xx

  • 28 Januari 2014 - 16:28

    Birgit:

    Heee Nena,

    Super om je verhaal zo te lezen! Geniet ervan voordat het allemaal voorbij is.
    Heel veel succes en plezier!

    Kus! Birgit

  • 28 Januari 2014 - 17:50

    Michelle:

    Hee Nena,

    Wat leuk om dit allemaal te lezen!
    Je maakt me nu heel nieuwsgierig over hoe het daar eruit ziet.
    Ik ben blij om te horen dat het goed met je gaat en je het naar je zin hebt:)

    Ik hoop dat we elkaar weer snel spreken of dat je weer wen leuk bericht neerzet ;)

    Liefs XXX

  • 28 Januari 2014 - 18:25

    Stéphanie:

    Hee Nena,

    Wat super leuk om te lezen dit, heel veel plezier en ik blijf je verhalen volgen!
    Succes,

    xx Stéph.

  • 28 Januari 2014 - 18:48

    Donna:

    Zussiieee,

    Wat leuk om het nu allemaal uitgebreid te lezen!! Gelukkig zijn er daar apen, ben ik er ook nog een beetje ;)
    Maar je gaat zeker weten een prachtige reis tegemoet.
    En je schrijft ook heel leuk hoor :)
    Ik wacht vol smart op je volgende verhaal. Oh, en ik reageer niet meer op whatsapp aangezien me telefoon een half uur buiten in de regen heeft gelegen en niet meer aangaat..
    Ik ga nu een prakje van moeders eten en de hagelslag komt eraan!!

    Dikke kus en geniet Xx

  • 28 Januari 2014 - 20:13

    De Mama:

    Ha meisje,
    Wat heerlijk om je verhaal te lezen, wist natuurlijk al wel eea, maar om zo te lezen is heel leuk! En jij zegt dat je geen goede schrijver bent , je brengt het er anders prima van af, dus vooral er mee door blijven gaan . Wij zijn hier ook allemaal benieuwd naar je verhalen!
    En, acclimatiseren is nu eenmaal nodig ander klimaat, ander eten , andere gewoonten. Ik ben supetrots op je !
    Ik zal zorgen dat de hagelslag/ vruchtenhagel/schuddebuikjes ( ook nog erwtensoep?) jouw kant op komen.

    tot apps/ skype en natuurlijk toy je volgende verhaal, ik kijk er naar uit!

    Dikke kussen, xxx



  • 28 Januari 2014 - 21:38

    Papa:

    Hoi lieverd,
    Mooi verhaal! En dat is nog maar het begin. Fijn dat jij en Frederique nog een weekje support hebben van julie voorgangers, is wat relaxter wegwijs geraken en wennen aan "de werkplek". Ben je al gewend aan de huisdieren? De gekko's enzo.... Verder moet je toch hapje voor hapje die heerlijke -pittige- keuken gaan verkennen, want hagelslag en erwtesoep is niet zo spannend. Geniet van de mooie stagemomenten die je gaat meemaken, ik geniet met je mee. Tot je volgende verhaal en natuurlijk tussendoor de skypemomentjes.

    Dikke knuffel en groetjes aan Frederique

  • 28 Januari 2014 - 21:41

    Anja & Hans:

    Nenieeeee,

    wat een heerlijk beeldend verhaal. Ik voelde je emoties, zag die tuin. Maar....hagelslag in Sri Lanka, getver....! Wij willen ook curry, zon en bikini!!
    Enjoy en kusss,

    A&H.

  • 30 Januari 2014 - 07:30

    Ingrid Bliek:

    Hallo Nena,

    Heel leuk om je zo te volgen. Ik heb ook een paar foto's gezien van je trotse moeder. Ziet er super uit op de spinnen na, ik kom ook liever een aapje tegen. Heerlijk ook de zon,zee en strand waar je op vrije dagen van kan genieten. Je zal zeker veel leren. Geniet van alle nieuwe indrukken en ga je zeker nog volgen.
    Groetjes,
    Ingrid

  • 30 Januari 2014 - 09:29

    Marjan Mourik:

    Hoi Nena,

    Jeetje joh wat maak jij veel mee en dan is het nog maar 1 week. Moet je nagaan wat er allemaal nog gaat komen. Boekwerken vol met verhalen. Ik lees ze graag dus kom maar op. Geniet er lekker van. De foto's zagen er super uit. Groot verschil als je dan hier naar buiten kijkt. Regen en kou. Kijk uit naar je volgende verhaal. Misschien ben je er straks wel te druk voor met leuke dingen en komt er niets meer van. Ik hoop het. Hoor het dan wel van je moeder.
    Dikke kus
    Marjan

  • 30 Januari 2014 - 21:04

    Jolanda:

    Lieve Nena

    Wat ontzettend boeiend om te lezen. wat een belevenis zeg. je zult je ogen wel uit kijken.
    de jungle in...echt te gek. Maar al die insecten lijkt me beetje hoor hihi.
    wat zul je veel leren en ervaringen opdoen. Ben erg benieuwd als je terug bent naar je mooie foto's.
    Geniet lekker van al het moois, al het nieuwe, alle indrukken en de mensen om je heen.
    We volgen graag je boeiende verhalen hoor.
    liefs en kus Ria en Jolanda

  • 31 Januari 2014 - 15:54

    Opa R:

    Lieve Nena,
    De stap is gezet. Je hebt de vlucht genomen. Volgens mij, zeer vermoeid en niet helemaal geland in een gespreid bedje. Jouw eigen bekende omgeving heb jij achter je gelaten. Een nieuwe omgeving ontluikt zich. Wat staat jou allemaal te wachten. Een nieuwe cultuur, andere mensen en dus andere gewoonten. Informatie en beeldvorming vooraf hebben plaatsgevonden. In de werkelijkheid leer je omgaan met alle positieve en negatieve ervaringen. Je wordt er door gevormd en het maakt je ... sterk.
    Jouw 1e verslag heeft nu al veel indruk op mij gemaakt. Jouw verteltrant, met oog voor details, getuigt van betrokkenheid. Voor de dieren die jij daar al gezien hebt, moet ik naar Blijdorp-Zoo. Dit geldt niet voor de aap, waarmee Donna zich identificeert. Een bezoek aan de Brahmsstraat 67 is voor mij dan voldoende, mits mijn duikeendje thuis is (zij is nog al eens op pad!).
    Jouw werk en dat van Frederique is inmiddels van start gegaan. Ik hoop dat de confrontaties met de gehandicapten aldaar zullen meevallen. Jouw ervaringen, opgedaan tijdens de stages in ons koude kikkerland, komen je nu van pas.
    Ik wens je de komende 5 maanden een fantastische tijd toe. Geniet er van met volle teugen. Ik zal je blijven volgen tot 15 juni; mijn vertrek naar Canada. Daarna zien we elkaar weer, op zijn vroegst op 1 september. Die middag, samen met jou in Zwolle, ligt nog vers in mijn geheugen. Fijn was dat! Ik ben gezegend met 3 prachtige kleindochters, waarvan jij er één bent.
    Nena, het gaat je goed, hou vol. Ik ben apetrots op je en dat vertel ik ook anderen, die jij niet eens kent (mijn eigen beperkte kennissenkring).
    Van verre ... vele kusjes en dikke knuffels. "hou je taai".

  • 01 Februari 2014 - 12:34

    Chiel, Françoise En Manon:

    Lieve Nena,

    Zoals we mogen lezen ziet het er veelbelovend uit! Alleen je verzoek om hagelslag, pindakaas , erwtensoep e.d. kan echt niet! Je wilde toch naar Sri Lanka het verre Azië. We willen straks wel als je terug bent de Sri Lankaanse keuken van je proeven. Lekker pittig eten, waardoor we net zo’n waterige ontlasting hebben als de inheemse bevolking, lekker toch!
    Trouwens heb je al de toilethokken op palen gezien met zwijnen en kippen eromheen?
    Zonder gekheid we vinden je geweldig schrijven. We kijken uit naar je volgende verhaal. Werk ze en geniet ervan!

    Groetjes CFM

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nena

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 8024

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 24 Juni 2014

Stage Sri Lanka

Landen bezocht: